Monday, July 05, 2010

On Assad's Visit to Spain: Pissing in the Wind

Global media fail to accurately report on Bashar al-Assad's anti-peace statements that he made in Madrid, where he said: 

1)    "ٍٍٍٍٍٍٍٍٍSigning peace agreement does not mean actual peace, but more like a permanent ceasefire."
2)    “Should there be peace with Israel, an Israeli Embassy will open in Damascus, but it will be besieged and no one will dare enter.”
3)    “Should there be peace with Israel, no tourists will come nor businessmen.”
4)    "There will be no popular sympathy for any peace achieved with Israel."

Reading through Assad's statements we can only conclude that a peace deal with Israel will not alter the status quo, so why should Israel return the Golan Heights?

Conclusion: BasharAl-Assad of Syria is either the most stupid peace negotiator in history, or aman who is not interested in peace in any way, or both.

So, Mr. Obama, Mrs. Clinton, are you happy with the fruits of your engagement?
 
"استبعد الرئيس السوري إمكانية التوصل إلى سلام مع إسرائيل قريبا وأكد أن السلام يعني علاقات طبيعية بين الطرفين وأن توقيع اتفاقية السلام لا يعني تحقيقه، وإنما هو أشبه بوقف إطلاق نار دائم. ونقلت وسائل الإعلام الرسمية وشبه الرسمية عن الرئيس السوري خلال اليوم الأخير في ختام جولته اللاتينية التي شملت زيارة فنزويلا وكوبا والبرازيل والأرجنتين قوله: إن التعاطف الشعبي سيكون معدوما (إذا ما تحقق السلام مع إسرائيل) وسيكون هناك سفارة (إسرائيلية في دمشق) مطوقة لا أحد يجرؤ على دخولها ولا سياح سيأتون ولا تجار."

النتيجة إذاً أن التوصل إلى اتفاقية سلام مع إسرائيل لن يؤدي إلى أي تغيير في الوضع الحالي من وجهة نظرها، إذاً، لماذا ستعيد إسرائيل الجولان؟ خوفاً من الجيش السوري؟ إكراماً لخاطرالأسد؟

الخلاصة: إما أن بشار الأسد هو أغبى مفاوض في التاريخ، أو أنه لايريد السلام، أو الإثنان معاً – وهو المرجح. فهنيئاً لأمة أنجبت بشار الأسد، ورأسته عليها ورقصت فرحة به! وهنيئاً لأوباما وكلينتون على النتائج الإيجابية لانفتاحهما على وحوارهما مع الأسد...